reklama

Prečo som sa stala Rómkou iba na 5 minút.

Pôvodne sme si s manželom vraveli, že si urobíme svadbu na Slovensku, keď sme ale zistili koľko papierov potrebuje cudzinec na to, aby sa u nás mohol oženiť, začali sme zisťovať, čo je potrebné na svatbu v New Yorku. Nie veľa. Pokiaľ jeden z dvojice má pobyt v príslušnom distrikte, tak druhému stačí pas a platné víza, t.j. byť v USA legálne. Bola som vtedy práve na niekoľko dní v New Yorku, tak sme sa to vybrali overiť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (35)

Zašli sme teda doCity Hall a naozaj – pani za okienkom iba skontrolovala, že mojeturistické víza sú platné, vyplnili sme formulár, zaplatili správny poplatok(tuším 25 USD) a druhý deň sme si mohli prísť po licenciu. Za ďalších 40USD sme mohli absolvovať svadobnú ceremóniu priamo tam. Tak sme urobilibleskové rozhodnutie a behom dvoch dní sme sa vzali. Obrad trval celých 7minút, ktoré som si radostne užila, moji rodičia prijali mailový oznamo mojej svadbe na druhý deň celkom s humorom...

Počas vypĺňaniaformuláru som bola ešte stále v šoku z vlastnho rozhodnutia, takže keďsa ma pani opýtala ako sa chcem po svadbe volať, zaváhala som a opýtalasa, aké sú možnosti. Vraj nechať si svoje meno, vziať manželovo, alebo si nechať obidve a písaťich pomlčkou. Tu som si v zmätku vybrala možnosť s pomlčkou, čo saneskôr ukázalo ako strategická chyba.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Slovenskémupapierovaniu sme sa nakoniec – ako sa dalo čakať - nevyhli. Pre legalizáciusobáša na Slovensku bolo treba americký sobášny list opatriť apostillepečiatkou, oficiálne preložiť, rovnako niekde vydolovať a preložiťmanželov rodný list a potom čakať nejaký ten mesiac, kým sa to spracuje, abysom mohla na bratislavskú matriku po slovenský sobášny list.

Pani, ktorá milist vydávala, sa ma opäť opýtala, že ako sa chcem po svadbevolať. Myslela som si, že som predsa túto otázku už v americkom sobášnomliste vyriešila, ale mýlila som sa. Keď som teda prehlásila, že chcem menos pomlčkou, kde nechcem na konci príponu –ová, dozvedela som sa, že aknechcem za povolenie odpustenia prípony zaplatiť správny poplatok 3 000 SK,musím poprieť svoju slovenskú národnosť. Iba príslušníci inej národnosti nežslovenskej majú nárok na bezplatné odpustenie prípony.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Majú na to užpripravený pekný formulár (zjavne nie som ani prvá ani posledná), kde jepredtlačené niečo v tom zmysle, že vzhľadom na to, že som národnosti........, žiadam podľa paragrafu toho a toho o neuplatnenieslovenského skloňovania priezviska. Opýtala som sa tej milej úradníčky, či jeto naozaj úplne jedno, akú narodnosť si do formulára napíšem. Dozvedela som sa,že áno, vraj mnohé mladé ženy, ktoré sa podobne ako ja vydali za cudzincov,uvádzajú národnosť európsku, alebo svetovú... Tak som sa rozhodla využiťpríležitosť a zadeklarovať si národnosť rómsku. Pani sa ma síce asitrikrát spýtala, či to myslím vážne a naozaj si neviem vymyslieť inúvhodnú neslovenskú národnosť, ale potom papier akceptovala a pokračovalavo vypĺňaní môjho sobášneho listu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po ďalšíchpiatich minútach sme ale narazili znova. V mojom americkom sobášnom listesom mala meno s pomlčkou písané v poradí Pišútová-Gerber. Podľaslovenských pravidiel sa ale v mene s pomlčkou musí uvádzať prvémanželovo meno, takže je možné to napísať iba v poradí Gerber-Pišútová.A opačne to vraj nejde, nech už som akejkoľvek národnosti.

Hm, dva sobášne listy a v každom priezviská s pomlčkou prehodené opačne? Pripadalo mi to ako pekná blbosť, tak som sipovedala, že sa na to môžem vykašlať. Nechám si svoje priezvisko tak, ako bolo,nebudem sa trápiť so zmenami občianskeho, pasu, bankových účtov, záznamov vzdravotnej, sociálnej poisťovni a živnosti a neviem kde všade ešte....

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A tak som formulár o neslovenskej národnosti nepotrebovala a putoval dokoša a ja som si moju rómskosť ani nestihla vychutnať... <>

Katarina Pisutova

Katarina Pisutova

Bloger 
  • Počet článkov:  127
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Komunitný projekt v Ugande (www.lakebunyonyi.net), americký manžel, dve dcéry, online vzdelávanie a chuť cestovať a objavovať nové veci... Zoznam autorových rubrík:  africký životamerický životlen tak kecamSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu